Fabryka URSUS wyprodukowała wiele
modeli ciągników, które dzieliły się na wiele kategorii obejmujących moc
silnika. Najbardziej popularną klasyfikacją jest podział na ciągniki: LEKKIE,
ŚREDNIE, CIĘŻKIE. Na tej stronie zajmiemy się pierwszą kategorią czyli
ciągnikami lekkimi gdyż strona ta jest poświecona ciągnikom URSUS C330.
Ciągnik lekkie są przeznaczone
dla gospodarstw małych i średnich jako dodatkowy „koń pociągowy” dla prac lekkich.
Cechami jaki charakteryzuje te ciągniki to zwrotność, niska masa, prosta
obsługa i niskie koszty eksploatacji.
Ciągniki z tej serii posiadają kabinę montowaną w późniejszych czasach przez
różnych producentów zajmujących się
produkcją kabin ciągnikowych dlatego też jest tak duża różnorodność
zamontowanych kabin. Do dnia dzisiejszego ciągniki te niejednokrotnie mają
wyższą cenę odsprzedaną jak ciągniki z klasy średniej. Ciągniki z tej klasy w
dzisiejszych czasach są chętnie wykorzystywane pod ładowacz czołowy ze względu na ich zwrotność i gabaryty.
Całą linie ciągników lekkich, tzw.
„MAŁYCH URSUSKÓW” zapoczątkował model
ursusa C-325. Ciągnik opracowany samodzielnie przez pracowników Zakładu
Mechanicznego URSUS jak na tamte czasy był konstrukcją bardzo nowoczesną wyposażoną w układy i zespoły takie jak:
·
Silnik wysokoprężny o pojemności 1800 cm3 i mocy
25 KM przy 2000 obr/min, chłodzony cieczą, bezpośrednim wtryskiem paliwa
·
Mechaniczna skrzynia biegów, niesynchronizowana
z reduktorem co dawało operatorowi wybór między 6 biegami do przodu i 2 biegami
wstecznymi. Sprzęgło suche tarczowe, dwustopniowe sterowane mechanicznie.
Skrzynia biegów umożliwiała rozpędzić się do prędkości 20 km/h do przodu przy
rozmiarze ogumienia 10-28
·
Trzypunktowy układ zawieszenia (TUZ) z
hydrauliką siłową , która umożliwiała dociążenie kół tylnych oraz posiadała
regulację kopiowania. Podnośnik kategorii II miał udźwig wg ISO 700 kg na
końcówkach cięgieł
·
Wał odbioru mocy (WOM) zależny od kół napędowych
(tylnych) i niezależny (od obrotów silnika). Prędkość obrotowa wałka WOM
540obr/min
·
Układ kierowniczy mechaniczny z przekładnią
zębatą 2-drążkową
·
Układ hamulcowy bębnowy sterowany mechanicznie
·
Oś przednia nie napędzana sztywna, jednoczłonowa,
zamocowana wahliwie
Podsumowując: w latach 1959-1963 fabrykę opuściło przeszło
26000 tyś sztuk modelu C-325
Kolejnym dzieckiem modernizacji to model z symbolem C-330, który po dzień dzisiejszy jest bardzo często zauważalnym ciągnikiem w krajobrazie polskiej wsi, często poszukiwany i chętnie kupowany . Jest to jeden z najbardziej popularnych URSUS-ów i doczekał się wielu określeń takich jak: trzydziestka, mały, ciapek. Do najważniejszych danych technicznych tego modelu to:
Model „URSUSKA” C-325 po
modernizacji otrzymał nowy symbol C-328, który pojawił się na rynku w 1963
roku. Do najważniejszych zmian jaki wprowadzono, wykonano w tym modelu
zaliczamy:
·
Zwiększona moc do 28 KM przy zwiększonej
pojemności silnika do 1960 cm3
·
Zwiększono prędkość do 25 km/h
·
Zwiększono wydajność układu hydraulicznego
Kolejnym dzieckiem modernizacji to model z symbolem C-330, który po dzień dzisiejszy jest bardzo często zauważalnym ciągnikiem w krajobrazie polskiej wsi, często poszukiwany i chętnie kupowany . Jest to jeden z najbardziej popularnych URSUS-ów i doczekał się wielu określeń takich jak: trzydziestka, mały, ciapek. Do najważniejszych danych technicznych tego modelu to:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz