czwartek, 4 kwietnia 2013

Historia Powstania Firmy URSUS, ciągnika C330

Zalążek Firmy powstał w 1893 roku w Warszawie. Trzech inżynierów: Kazimierz Matecki, Emil Schonfeld oraz Ludwik Rossman wraz z czteroma przedsiębiorcami: Stanisławem Rostowskim, Ludwikiem Fijałkowskim, Aleksandrem Radzikowskim oraz Karolem Strassburgerem założyli  przemysłowe towarzystwo udziałowe, gdzie kapitałem towarzystwa był posag ich córek. Założyciele postanowili produkować armaturę dla przemysłu gorzelnianego, spożywczego, cukrowniczego a z czasem powiększyli zakres działania o armaturą wodociągową i centralnego ogrzewania. Pierwszym znakiem fabrycznym było „P7P”  tłumaczone jako „Posag Siedmiu Panien”
W roku 1907 została zmieniona nazwa towarzystwa na  „ Towarzystwo Udziałowe Specjalnej Fabryki Armatury i Motorów”  a znak „P7P” zastąpiono nowym, gdzie w kole zębatym ukryto- zaszyfrowano trzema literami URSUS. W tym samym czasie podjęto produkcję silników spalinowych. Pierwsze konstrukcje silników rozwijały moc  5 KM, napędzane paliwem ciężkim i spirytusowym a oparte były na wzorach szwedzkich. Podjęto również produkcje silników 2 i 4 suwowych, średnioprężnych o mocach do 60 KM. W latach 1912 zakupiono licencję firmy Fielding Und Platt i zaczęto produkować silniki o mocy 70 KM na gaz. Od 1913 roku podstawową gamę silników jakie produkowano to silniki do 450 KM. Fabryka do wybuchu I wojny światowej wyprodukowała aż 6000 silników.
Pierwszą próbę skonstruowania ciągnika rolniczego podjęto w 1915 roku pod kierownictwem profesora Kazimierza Taylora.  Praca zespołu została zwieńczona w 1918 roku wykonaniem pierwszego i jedynego prototypu ciągnika.
W latach 1922-1927 Fabrykę Silników i Traktorów URSUS S.A. opuszcza 100 sztuk ciągników wyposażonych w silnik naftowy, dwucylindrowy o mocy 25 KM. Ciągniki te zostały nazwane ciągówkami URSUS.
Rok 1923 kolejna zmiana nazwy firmy na „Zakłady Mechaniczne URSUS S.A. gdzie głównym działem został dział samochodowy i z tego powodu w Czechowicach pod Warszawą powstała nowa fabryka. Fabrykę w 1929 roku opuściło 50 autobusów i 300 półciężarówek wyposażonych w silniki na licencji włoskiej firmy SPA.
W roku 1930 spółka upada po czym zostaje upaństwowiona i włączona do Państwowych Zakładów Inżynierii. Głównym zadaniem staje się produkcja na potrzeby wojska co stanowiło około 70 % produkcji. Pozostałe 30 % asortymentu produkcyjnego zakładu stanowią pojazdy jedno i dwuśladowe dla rynku cywilnego.
Po II wojnie światowej Zakłady Mechaniczne URSUS są prawie całkowicie zniszczone co zmusza fabrykę do rozpoczęcia wszystkiego od początku w czym pomaga rządowa decyzja o budowie polskiego przemysłu ciągnikowego. Pierwsze prace projektowe nad ciągnikiem rolniczym rozpoczęto jesienią 1945 roku. Wzorem dla polskiego ciągnika był niemiecki Lanz-Buldog. Krajowa konstrukcja ciągnika została nazwana LB-45, później nazwanego C-45.
Prawdziwym polskim ciągnikiem rolniczym był ciągnik C-325 opracowany przez kadrę techniczną URSUS-a. Ta konstrukcja zapoczątkowała całą serię ciągników lekkich, produkowanych do początku 1993 roku.


W roku 1963 ciągnik C-325 uległ modernizacji i rozpoczęto produkcję modelu C-328. Model ten w roku 1967 uległ ponownej modernizacji przez co powstał kolejny model C-330, którego też postanowiono ciągle modernizować i ulepszać. Siostrzanymi modelami z linii tak zwanych „trzydziestek” były modele  C-330M i C-335
W lipcu 1969 roku ruszyła produkcja ciągnika C-385 (76 KM), który stanowił bazę dla rodziny ciągników ciężkich, w skład której wchodziły również ciągnik z przednią osią napędzaną.  Największy URSUS z tej rodziny to model 1604 o mocy 150 KM.
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz